همسر داری به سبک همسر رسول خدا

همسر داری به سبک همسر رسول خدا

مایه آرامش همسر

زمانی که پیامبر خدا با خدیجه ازدواج کرد دوران آغازین معرفی دین مبین اسلام بود و این خود مشکلات و دشمنی‌های بسیاری را سر راه پیامبر قرار می‌داد. از طرف دیگر ازدواج خدیجه با جوان یتیم عرب سرزنش‌های بسیاری را به همراه داشت اما همین زمان که مشرکان با سخنان توهین ‏آمیز و اعمال وقیحانه‏اى موجب آزار پیامبر می‌شدند، همه این گرفتارى‏ها به وسیله خدیجه (سلام الله علیها) جبران مى‏شد. او شخص پیامبر و مشکلات آن حضرت را آگاهانه درک مى‏کرد و بدین جهت در پیشرفت اهداف آن حضرت تلاش مى‏نمود و سخنانش را تصدیق مى‏کرد و او را از تمام غم‏ها و غصه ‏ها مى‏رهانید.


ابراز محبت 

حضرت خدیجه در فرصت‏هاى مناسب به همسر گرامى خویش ابراز علاقه و محبت مى‏کرد. ایشان حتی با سرودن اشعاری زیبا درباره پیامبر اکرم، مکنونات قلبى خویش را چنین ابراز مى‏داشتند: 

«اگر تمام نعمت‏هاى دنیا و سلطنت‏هاى پادشاهان را داشته باشم و ملک آن‏ها همیشه از آن من باشد، به نظر من به اندازه بال پشه‏اى ارزش ندارد زمانى که چشم من به چشم تو نیفتد.» 

طرح غیرمستقیم خواسته‏ها 

بدون شک هر زنى از شوهر خویش انتظارات و توقعاتى دارد. این درخواست‏هاى معقول زن، اگر در محیطى محبت‏آمیز و همراه با حفظ حریم‏هاى اخلاقى باشد، امرى پسندیده‏تر و جذاب خواهد بود. اگر این خواسته‏ها به صورت غیرمستقیم انجام گیرد، در تحکیم روابط خانوادگى و افزایش محبت تأثیری فوق‌العاده خواهد داشت. حضرت خدیجه علیها سلام خدمات زیادى را در خانه پیامبر اکرم انجام داده و صدمات فراوانى متحمل شده بود، از این رو به صورت طبیعى مى‏توانست انتظارات و توقعاتى را نیز از آن حضرت داشته باشد، اما او هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خویش را به صورت مستقیم بیان نمى‏کرد بلکه سعى مى‏کرد آن‏ها را به عنوان یک پیشنهاد و یا خواهش غیر مهم و در کمال ادب و احترام مطرح نماید.

حضرت خدیجه حتی در آستانه وفات خویش نیز وصایای خود را در کمال فروتنی و در قالب یک گفت و گوى صمیمانه و محبت‏آمیز مطرح نمود مطرح فرمودند. ایشان از پیامبر به دلیل کوتاهیشان در امر همسر داری و خانه داری رسول خدا عذرخواهی نمودند و تنها خواسته خود مبنی بر اینکه پیامبر لباس خود را به عنوان کفن ایشان قرار دهند، غیر مستقیم و به واسطه دختر بزرگوارشان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به پیامبر بیان داشتند.

پرورش فرزندان صالح 

بدون تردید، مادر به عنوان مؤثرترین عامل محیطى و وراثتى در پرورش و رشد شخصیت کودک نقش به سزایى دارد. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) علاوه بر این که به نص قرآن مادر روحانى همه مؤمنین است، به عنوان مادرى شایسته و با ایمان در دامن خویش، فرزندان نیک و صالحى براى رسول‏ خدا تربیت نمود. وى شش فرزند براى پیامبر به دنیا آورد و در دامن پر مهر خویش پرورش داد که در میان آن‏ها حضرت فاطمه علیها سلام از رتبه خاصى برخوردار است. دخترى که رهبرى اسلام بعد از پیامبر اکرم و حضرت على (علیه‌السلام) از نسل او پدید آمد و ادامه یافت.
 

این ثمره تربیت در خانه نبوی بود که فاطمه زهرا هنگام رحلت مادر وقتى احساس کرد که حضرت خدیجه شدیداً در فراق او و پدر ارجمندش ناراحت است و نگران تنهایى و بى‏یاورى حضرت محمد صلى الله علیه و آله مى‏باشد، به مادرش دلدارى داده و گفت: «مادر جان! اندوهگین و مضطرب نباش، زیرا خداوند یار و یاور پدرم مى‏باشد.»

امامان معصوم (علیهم السلام) نیز همیشه به وجود چنین مادرى افتخار مى‏کردند و می‌فرمودند: «سعادت ما خانواده در اثر تربیت در دامن مادرانى پاک و پارسا همچون خدیجه علیها سلام و فاطمه علیها سلام مى‏باشد. » 

توجه به نیازهاى عاطفى فرزندان 

مهرورزى و محبت‏ به کودکان و رفع نیازهاى معنوى و عاطفى فرزندان، یکى دیگر از اصول تربیتى اسلام مى‏باشد. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به عنوان یک مادر دلسوز و مربى آگاه در این مورد حساسیت ویژه‏اى داشت. در ایام بیمارى خدیجه که به مرگ وى انجامید، روزى اسماء بنت عمیس به عیادتش آمد، او خدیجه را گریان و ناراحت مشاهده کرد و به او دلدارى داده و گفت: تو از بهترین زنان عالم محسوب مى‏شوى، تو تمام اموالت را در راه خداوند بخشیدى، تو همسر رسول گرامى اسلام هستى و بارها تو را به بهشت‏ بشارت داده است. با این همه چرا گریان و نگران هستى؟ 
 

خدیجه (سلام الله علیها) فرمود: اسماء! من در فکر این هستم که دختر هنگام ازدواج نیاز به مادر دارد تا نگرانى‏ها و اسرارش را به مادر بگوید و خواسته‏هایش را به عنوان محرم اسرار مطرح نماید، فاطمه کوچک است، مى‏ترسم کسى نباشد که متکفل کارهاى وى در هنگام عروسى شود و برایش مادرى کند. 
اسماء بنت عمیس گفت: اى بانوى من! نگران نباش من با تو عهد مى‏کنم که اگر تا آن موقع زنده ماندم به جاى تو براى فاطمه مادرى کنم و نیازهاى روحى و عاطفى وى را برطرف نمایم.
 

بعد از وفات خدیجه (سلام الله علیها) هنگامى که شب ازدواج حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرا رسید، پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمودند: همه زن‏ها از اتاق عروس خارج شوند و کسى در آنجا باقى نماند. همه رفتند، اما پیامبر اکرم متوجه شد که هنوز اسماء بنت عمیس در اتاق باقى مانده است. فرمود: آیا نگفتم همه زنان بیرون روند؟ اسماء گفت: چرا یا رسول‏الله من شنیدم و قصد مخالفت ‏با فرمایش شما را نداشتم، ولى عهد من با خدیجه مرا بر آن داشت که در این‏جا بمانم؛ چون با خدیجه پیمان بسته‏ام که در چنین شبى براى فاطمه مادرى کنم. 

حضرت رسول اکرم با شنیدن این سخن به گریه در آمد و فرمود: تو را به خدا سوگند براى این کار ایستاده‏اى؟ اسماء عرض کرد: آرى. پیامبر دست ‏به دعا برداشته و براى اسماء بنت عمیس دعا کرد. 

 و ...

این شیوه هسرداری حضرت خدیجه سبب شد که تا زمان حیاتشان پیامبر همسر دیگری اختیار نکردند و بهترین سال‌های جوانی خود را در کنار ایشان گذراندند. علامه سید شرف‌الدین در این مورد مى‏نویسد: «او مدت ۲۵ سال با پیامبر (صلى الله علیه و آله) زندگى کرد بدون آنکه زن دیگرى در زندگى او شریک شود و اگر در حیات باقى مى‏ماند، پیامبر باز هم شریک دیگرى انتخاب نمى‏کرد. او در تمام طول زندگى زناشویى شریک درد و رنج پیامبر بود، زیرا با مال خود به او نیرو مى‏بخشید و با گفتار و کردار از او دفاع مى‏نمود و به او در مقابل عذاب و درد کافران که در راه رسالت و اداى آن نصیبش مى‏کردند تسلى مى‏داد.»
 

زمانی که همسران پیامبر ایشان را به جهت محبت فوق العاده به خدیجه کبری سرزنش می‌کردند، می‌فرمودند «کجا دیگر مانند خدیجه ای برای من خواهد بود. خدیجه زنى بود که چون همه از من روى مى‏گردانیدند او به من روى مى‏کرد و چون همه از من مى‏گریختند، به من محبت و مهربانى مى‏کرد و چون همه دعوت مرا تکذیب مى‏کردند به من ایمان مى‏آورد و مرا تصدیق مى‏کرد. در مشکلات زندگى مرا یارى مى‏داد و با مال خود کمک مى‏کرد و غم از دلم مى‏زدود.» 
 

خدیجه آنچنان در روح و جان همسر بزرگوارش تأثیر گذاشته بود که مدت‏ها بعد از رحلت ‏حضرت خدیجه دوستان خدیجه را احترام نموده و هرگاه گوسفندى را ذبح مى‏کرد، سهمى هم برای دوستان خدیجه می‌فرستادند. پیامبر با وجود زان زیادی که از رحلت همسر بزرگوارشان می‌گذشت،  دل تنگ ایشان می‌شدند و در فراق ایشان اشک می ریختند.

تاملی در این شیوه همسرداری به یقین بهترین الگو برای سبک همسرداری زنان امروز جامعه خواهد بود


نظرات شما عزیزان:

ALONE WOLF NIGHT
ساعت13:04---23 تير 1399
یه خورده طولانی بود...خخخ
ولی خیلی کیف کردم...عالی بود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در چهار شنبه 13 اسفند 1393 ساعت 8:15 بعد از ظهر توسط بانو |